Repetition

Letade en massa info om hur man ska plugga osv. Har ju hört en massa att det är så mycket att läsa, svårt att komma ihåg osv. Så nu har jag försökt förenkla pluggandet så mycket som möjligt.

Helhet och sedan detaljerna!

  1. Snabb översikt
  2. Fördjupad översikt
  3. Studieplanering
  4. Intensivläsning
  5. Repetition

1. Snabb översikt

Kolla igenom boken.

  • Bokomslag: Här får du veta vad boken handlar om och dess syfte.
  • Sammanfattningar: Ibland finns det en sådan i slutet av boken, ibland efter varje kapitel.
  • Bläddra genom boken. Lär dig betydelsen av ordet "blädderläs". Ett riktmärke kan vara fyra sekunder per sida.

2. Fördjupad översikt

Skumläs !

  • Innehållsförteckningen
  • Sammanfattningen
  • Rubriker
  • Bilder / bildtexter / faktarutor: När man redan läst dem slipper ögat senare distraheras av dem när man snabbläser boken.
  • Markerad text: Fet, kursiv och understruken text.
  • Första och sista delen av kapitlen: Ofta börjar författaren ett kapitel med att presentera huvudfrågan. Detta diskuteras sedan i mitten av kapitlet för att på slutet sammanfattas i en lösning.
  • m.
  • Frågor: Svara på eventuella instuderingsfrågor.
  • Ordlista: En del viktiga huvudord för förståelsen.

Om något är svårt ska man markera det, gå vidare, komma tillbaks o försöka förstå igen.

Det är viktigt att läsa före en föreläsning! På så sätt blir föreläsningen som en slags repetition.Lättare att förstå och lättare att koncentrera sig. Om man inte förstått något då man läst för sig själv blir det lättare att ställa rätt fråga, för man vet redan vad man inte förstår. Mindre att anteckna dessutom, då man förstår mer.

3. Studieplanering

Måste planera den tiden man inte har lektioner. Prioritera! Det man redan kan behöver man inte repetera, bra o kunna sina svagheter och styrkor. På så sätt vet man vad man ska plugga  på. Bra o läsa kursplanen så att man inte glömmer vad som var meningen o lära sig.

Små post-it-lappar

Färg 1: Skriv datum när boken ska vara utläst, lämpligen en vecka före tentan, så att tid finns för repetition. Gör sedan ett register i bokens högerkant genom att placera ut lappar med lämpliga mellanrum, kanske vid varje nytt kapitel. Skriv datum på var och en av lapparna, som visar när du bör vara klar med boken och dina olika delmål.
Färg 2: Används för att markera en viktig figur eller definition som du måste återvända till flera gånger under läsningen.
Färg 3: Denna lapp förekommer bara i ett exemplar och är "här-är-jag-märket".
Färg 4: Lapparna kan användas för att markera svåra avsnitt som du hoppat över för att återvända till senare.


Allt går går inte som planerat, men jag gillar att planera. Kanske är jag lite av ett controle freak ? :P No surprise there haha.

4. Intensivläsning

  • Läs och återberätta: Min egen teknik är att läsa ett avgränsat stycke, blunda och tyst för mig själv sammanfatta det jag just läst. Därefter stryker jag under nyckelorden (se nästa punkt) innan jag går vidare till nästa stycke. På så vis förhör jag helt enkelt mig själv. Efter ett helt kapitel analyserar jag texten lite djupare. Vad betyder den för mig? Hur kan jag tillämpa den i min egen situation? Se sista punkten Reflektera.
  • Över- eller understrykningarIbland kan det vara bra att inte göra några markeringar förrän du läst ett helt stycke eller avsnitt. Det är först då det går att bedöma vad som är viktigast.

    Tänk på att överstrykning av nyckelordord egentligen är ett sätt att sammanfatta en text.

  • Marginalen: Använd marginalen för anteckningar. Här kan du förstärka med nyckelord. Du kan också ge mer struktur åt boken. När författaren till exempel skriver "För det första.., för det andra..., för det tredje..." skriver du siffrorna i marginalen för att få bättre överblick. Du kan använda symboler, t ex ett utropstecken för viktiga saker och ett frågetecken för något som är oklart.

  • Anteckningspapper eller dator: När du läser vill du ibland göra figurer och lite större anteckningar, kanske sammanfatta ett avsnitt. Ha papper tillhands eller använd datorn.


  • Frågor: Besvara frågor som kan finnas i boken eller som du fått av läraren. Gamla tentor är också guld värda.

    Ett gammalt bra knep är att göra om rubriker till frågor för att bli mer fokuserad när du läser. Rubriken Den öppna högskolan kan t.ex. göras om till Vad är det som gör högskolan öppen?

    Du kan också ställa frågor till dig själv av typen "Vad är huvudbudskapet…?, vilka slutsatser kan jag dra…? och vilken nytta kan jag ha..?

  • Reflektera
    Att reflektera över det du läst är viktigt. Det gör du bl.a. genom att återberätta och ställa frågor. Men du bör gå ett steg längre genom att försöka se mönster, dra slutsatser, sätta in det lästa i ett större sammanhang och i bästa fall låta det du lärt dig skapa helt ny kunskap. Här är det guld värt att läsa tillsammans med andra. Om du hittar någon med samma ambition som du själv kommer ni säkert att kunna få ett mycket kreativt samarbete.

5. Repetition

Du läser:
  • föreläsningsanteckningar
  • marginalanteckningar
  • över- understrykningar
  • sammanfattningar

Den första repetitionen bör alltså ske så snart som möjligt efter en föreläsning eller ett läspass, optimalt efter 10 - 60 minuter.

Rent praktiskt blir det nog ofta så att den första repetitionen sker på kvällen samma dag som föreläsningen ägt rum.

När du studerar på egen hand bör du planera så att du avsätter sista delen av läspasset (kanske 15 minuter) till att repetera det du just läst. Ta en kort paus innan repetitionen.

Hela första dygnet tappar man mycket kunskap om den inte befästs. Intervallerna för repetition kan sedan ökas och de sista tiderna är till för dig som vill behålla kunskaperna inte bara över tentan utan livet ut.

Vid veckokurser eller andra kortare utbildningar kan det vara klokt att repetera en liten stund varje dag.

Morgonen är en bra tid för repetitionspassen.

Studitekniken hittade jag här :
http://www.fransschartausgymnasium.stockholm.se/webbtjanster/studieteknik/LASTEKNIK/mainlasteknik.htm#repetition



Jo allt det här verkar vara effektivt. Ska testa o se om det funkar. Resultat lär jag se när jag gör tentan ^^ Långt kvar? :p

Oh well


Annars kan jag alltid ställa mig i kö :P






/ J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0