Geek alert !

Läste nyss aftonbladet, såg en artikel om Geeks. så då ville tönten inom mig läsa det höhö ^^.

Länken till artikeln : http://www.aftonbladet.se/kultur/article6295657.ab

Där får man rösta vem som är 00- talets bästa geek, där fanns bland andra Neo från The matrix, Lisbeth Salander från Flickan som lekte med elden, comicguy från The simpsons, etc etc.

Då är såklart Neo bäst enligt mig för han är smart, snygg och cool. Annars kanske det hade varit Lisbeth, men jag gillar inte hennes smink.

Men nu är frågan, Vad är en Nerd och vad är en Geek ?

När det gäller o hitta betydelser av ord brukar jag använda Wikipedia, så som nu, då står det :

En Nerd är en person som har lite svårt för o vara social, har fult åtsittande kläder, Steve Urkel haha, men är antingen väldigt intresserade av matte, vetenskap och teknik,Albert Einstein , eller  saker som har o göra med fantasy och science fiction,Comicguy från The simpson. 


Ordet Geek betydde från hela början "freak" eller "fool", en geek var förut en man som upträdde på karnevaler, showen utgick på att han bet av en levande hönas, fladdermus, eller insects huvud.

Nu så är geek samma sak som nerd, man kan inte riktigt säga vad skillnaden är.

Enligt Richard A. Clarke är skillnaden att "Geeks get it done", hahaha :D.



Min favorit geek/nerd ^^






/ J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0